Motorové oleje pro čtyřdobé motory mají dvě základní charakteristiky: viskozitu a výkonovou klasifikaci oleje.
Viskozita
Pro jednoduchost můžeme říci, že viskozita oleje v podstatě označuje jeho hustotu. Čím vyšší viskozita, tím je olej hustší a naopak. Viskozita udává tekutost oleje v závislosti na teplotě. Viskozita oleje se udává normou SAE, např. SAE 10W - 60, kde první číslo udává tekutost oleje při nízkých teplotách (tedy startovatelnost motoru v zimě), druhé číslo pak udává viskozitu oleje za vysokých teplot, tedy použitelnost oleje v létě. Čím je první číslo nižší, tím nižší může být venkovní teplota, při které si olej ještě zachovává dostatečnou tekutost pro snadné nastartování motoru. Takový olej se v zimě dostane na mazaná místa včas, což prospívá životnosti motoru.
Čím vyšší je druhé číslo, tím vyšší může být teplota, při které v létě ještě olej zajišťuje mazání motoru, kdy se ještě netrhá mazací film.
Všechny oleje Maxima jsou celoroční a vícerozsahové, určené pro všechny typy čtyřkolek a UTV a umožňují bezpečné celoroční používání v širokém rozsahu klimatických podmínek a teplot.
Výkonová klasifikace oleje
Pro určení vhodnosti oleje pro konkrétní stroj se používá výkonová klasifikace podle americké normy API. Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzinové) - označené písmenem „S“, a na vznětové (naftové) - označené písmenem "C". Další označení oleje určuje výkonnostní klasifikaci oleje. Tato klasifikace je udávána písmeny v abecedním pořadí počínaje od „A“, přičemž čím je písmeno abecedně dál, tím je olej kvalitnější, vhodný pro výkonnější a modernější motory. Například olej API SG / CC je motorový olej určený do náročných podmínek pro moderní čtyřdobé benzínové motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou tvorbu kalů.
Výběr vhodného motorového oleje
Při výběru motorového oleje je důležité dodržet výkonovou specifikaci oleje doporučenou výrobcem. Specifikaci předepisuje výrobce každé čtyřkolky, UTV, skútru nebo motorky, a nejdete ji v návodu k obsluze vašeho stroje. Tuto specifikaci tedy jako jedinou musíte striktně dodržet anebo překročit. Viskozitu oleje (viz výše) výrobci přímo nepředepisují, pouze doporučují, a volíte si jí sami podle teplot, ve kterých budete stroj používat (například pouze v létě, po celý rok, často v zimě apod.). Většina výrobců v návodech k obsluze uvádí orientační doporučení viskozity motorového oleje v závislosti na venkovní teplotě.
Syntetika, polosyntetika nebo minerální olej?
Toto třídění olejů není úplně přesné, ale mezi motorkáři a čtyřkolkáři je velmi vžité, protože poměrně dobře rozděluje motorové oleje podle technologie jejich výroby a tím i vlastností.
Výhody syntetických olejů:
- Vyšší tekutost v celém teplotním rozsahu a tím nižší spotřeba paliva
- Vyšší tekutost za nízkých teplot a tudíž:
- bezproblémové startování za studena
- výrazná úspora pohonných hmot při studených startech a jízdách na krátké vzdálenosti
- syntetický olej se za studena rychleji dostane na mazaná místa, čímž výrazně snižuje opotřebení motoru
Syntetický olej dále zajišťuje:
- měkčí chod motoru
- vyšší výkonovou rezervu
- vyšší odolnost proti stárnutí oleje
- vyšší životnost motoru
- vyšší stabilitu oleje při vysokých teplotách neboli vyšší ochranu proti tvorbě karbonových úsad. Tím udržuje vysokou vnitřní čistotu motoru s delšími intervaly pravidelné výměny oleje, pístních kroužků a dalších komponentů motoru.
Pokud předepsanou specifikaci splní i minerální olej, lze samozřejmě použít i minerální olej, ovšem bez výhod, které poskytují syntetické oleje.
Mísitelnost motorových olejů
Všechny moderní motorové oleje lze navzájem mezi sebou mísit. Pokud smícháte i různé druhy olejů, například doplníte minerální olej do syntetického, nic se nesrazí ani nezdrcne. Je pouze nutné abyste dodrželi předepsané výkonové specifikace oleje dle API (nižší než předepsanou byste do motoru nikdy nalít neměli). Smíchání různých druhů motorových olejů stejné výkonové specifikace API má tedy pouze jediný důsledek - změnu viskozity výsledné směsi olejů. Počítejte však s tím, že smícháním různých viskozit nedostanete přesný aritmetický průměr obou viskozit, protože různé oleje mají různou interakci jednotlivých modifikátorů viskozity s jiným olejem.
Přidávání dodatečných přísad do motorových olejů
Do motorových olejů v žádném případě NEPŘIDÁVEJTE žádné přísady!